ojs2 has produced an error Message: WARNING: mkdir(): Không đủ quyền truy cập In file: /home/nhvjpiod/public_html/lib/pkp/classes/file/FileManager.inc.php At line: 306 Stacktrace: Server info: OS: Linux PHP Version: 5.6.40 Apache Version: N/A DB Driver: mysql DB server version: 10.5.25-MariaDB
ojs2 has produced an error Message: WARNING: assert(): Assertion failed In file: /home/nhvjpiod/public_html/plugins/generic/usageStats/UsageStatsPlugin.inc.php At line: 430 Stacktrace: Server info: OS: Linux PHP Version: 5.6.40 Apache Version: N/A DB Driver: mysql DB server version: 10.5.25-MariaDB
Phần mềm Tạp chí mở

Thích ứng thang đo DMC-II vào đánh giá sự phát triển của trẻ ở 9 tháng tuổi tại khu vực nông thôn Việt Nam

Trần Hữu Bích, Đỗ Thị Hạnh Trang, Lê Tự Hoàng, Trần Khánh Long

Tóm tắt


Tóm tắt: Mục tiêu: Mô tả qui trình và kết quả thích ứng thang đo (DMC-II) đánh giá sự phát triển của trẻ 9 tháng tuổi tại khu vực nông thôn Việt Nam. Phương pháp: Nghiên cứu mô tả, sử dụng dữ liệu đánh giá sự phát triển và tình trạng dinh dưỡng của 743 trẻ ở tỉnh Hải Dương. Kết quả: Một số từ chỉ vật trong hai tiểu mục và qui trình đánh giá ở thang đo nguyên bản tiếng Anh đã được thay đổi. Thang đo đã đánh giá được sự thay đổi tình trạng phát triển của trẻ có thể do tác động can thiệp cũng như mối liên quan giữa vận động, cá nhân–xã hội và tình trạng suy dinh dưỡng. Kết luận: DMC-II là một công cụ hữu ích để đánh giá phát triển trẻ em tại cộng đồng.

Từ khóa


phát triển sớm trẻ nhỏ, phát triển ngôn ngữ, phát triển vận động, phát triển cá nhân-xã hội

Toàn văn:

PDF

##submission.citations##


Guillemin, F., C. Bombardier, and D. Beaton, Cross-cultural adaptation of health-related quality of life measures: Literature review and proposed guidelines. J Clin Epidemiol, 1993. 46: p. 1417-1432.

van de Vijver, F. and P. YH, Conceptual and Methodological Issues in Adapting Tests, in Adapting Educational and Psychological Tests for Cross-Cultural Assessment, R. Hambleton, P. Merenda, and C. Spielberger, Editors. 2005, Lawrence Erlbaum Associates: Mahwah, NJ. p. 39-63.

The ITC Guidelines for Translating and Adapting Tests Second ed. 2017: International Test Commission.

Fernald, L., et al., A Toolkit for Measuring Early Childhood Development in Low and Middle-Income Countries. 2017, World Bank, Washington, DC: © World Bank.

Gjersing, L., J. Caplehorn, and T. Clausen, Cross-cultural adaptation of research instruments: language, setting, time and statistical considerations. BMC Med Res Methodol, 2010. 10(13).

Borsa, J., B. Damásio, and D. Bandeira, Cross-Cultural Adaptation and Validation of Psychological Instruments: Some Considerations. Paidéia, 2012. 22(53): p. 423-432.

Wang, W., H. Lee, and S. Fetzer, Challenges and Strategies of Instrument Translation. West J Nurs Res, 2006. 28: p. 310-321.

WHO. Process of translation and adaptation of instruments. 2018 [cited 2018 April 24]; Available from: http://www.who.int/substance_abuse/research_tools/translation/en/.

Paul, H., Guidelines for Cultural and Linguistic Adaptation of ASQ-3™ and ASQ:SE. 2013, Brookes Publishing.

Gjersing, L., J. Caplehorn, and T. Clausen, Cross-cultural adaptation of research instruments: language, setting, time and statistical considerations. BMC Medical Research Methodology, 2010. 10(13).

Arafat, S., et al., Cross Cultural Adaptation & Psychometric Validation of Research Instruments: a Methodological Review. J Behav Health, 2016. 5(3): p. 129-136.

Gudmundsson, E., Guidelines for translating and adapting psychological instruments. Nordic Psychology, 2009. 61(2): p. 29-45.

Abubakar, A., et al., Developmental monitoring using caregiver reports in a resource-limited setting: the case of Kilifi, Kenya. Acta Paediatr, 2010. 99(291-297).

Prado, E., et al., Extending the Developmental Milestones Checklist for use in a different context in Sub-Saharan Africa. Acta Paediatr, 2014. 103(4): p. 447-454.

Prado, E., et al., Lipid-Based Nutrient Supplements Plus Malaria and Diarrhea Treatment Increase Infant Development Scores in a Cluster-Randomized Trial in Burkina Faso. J Nutr, 2016.

Matias, S., et al., Home fortification during the first 1000 d improves child development in Bangladesh: a cluster-randomized effectiveness trial. Am J Clin Nutr, 2017. 105(4).

Bich, T., T. Long, and D. Hoa, Community‐based father education intervention on breastfeeding practice—Results of a quasi‐experimental study. Matern Child Nutr, 2019(Suppl 1:e12705).

Bich, T., Changes of knowledge, attitude and practice of fathers regarding supporting six months exclusive breastfeeding: Results of a community based intervention applying social cognitive theory. Journal of Health and Development Studies, 2017. 1(2): p. 19-28.

Bich, T. and D. Tuan, Intention and practice of exclusive breastfeeding for the first six months: The results of a community-based intervention targeting fathers applying theory of planned behavior. Journal of Health and Development Studies, 2017. 1(2): p. 29-37.

Dang, H., et al., Adaptation of the Wechsler Intelligence Scale for Children-IV (WISC-IV) for Vietnam. Psychol Stud (Mysore), 2012. 56(4): p. 387-392.

Larson, L., et al., A Cross-Sectional Survey in Rural Bihar, India, Indicates That Nutritional Status, Diet, and Stimulation Are Associated with Motor and Mental Development in Young Children. J Nutr, 2017. 147(8): p. 1578-1585.