Nghiên cứu đánh giá chương trình đào tạo thạc sỹ y tế công cộng: 10 năm đầu tiên (Evaluation on Master of Public Health Training Program: The first 10 years)
Tóm tắt
Trường Đại học Y tế Công cộng (ĐH YTCC) đã tiến hành đánh giá trương trình đào tạo cao học YTCC thông qua một nghiên cứu trên toàn bộ cựu học viên cao học của trường từ khóa 1 đến khóa 7 (1996 đến 2006). Nghiên cứu cắt ngang kết hợp giữa định lượng và định tính được thực hiện năm 2006 nhằm mô tả và phân tích những nhận định chung của các cựu học viên YTCC về chương trình đào tạo để giúp hoàn thiện chương trình đào tạo Thạc sĩ YTCC. Tống số 146 cựu học viên trong sồ 187 người thuộc 7 khóa Cao học YTCC đã tham gia nghiên cứu này. Kết quả cho thấy nhìn chung cựu học viên đánh giá cao chương trình đào tạo đã học. Họ vận dụng thường xuyên và khá tự tin các kiến thữ và kĩ năng YTCC học được từ chương trình cao học. Các năng lực này được chia thành 4 nhóm chính: nhóm năng lực quản lý y tế công cộng, nhóm năng lực đào tạo/tập huấn, nhóm năng lực nghiên cứu/đánh giá, và nhóm năng lực về lãnh đạo theo những chuẩn mực quốc tế. Mặc dù nhận định chung là tốt, cựu học viên vẫn mong muốn tăng cường kĩ năng phân tích số liệu, kĩ năng ra quyết định và phối hợp liên ngành trong YTCC. Khuyến nghị từ kết quả nghiên cứu nhấn mạnh vào rà soát các môn học, cải tổ cấu trúc chương trình đào tạo để tăng tính mềm dẻo và đào tạo theo định hướng nghiên cứu, quản lý, cũng như định hướng việc đào tạo liên ngành.
English abstract
This study aims to describe and analyze the overall evaluation of the first 7 cohorts of MPH alumni of HSPH from 1996-2006 as well as the applicability of the knowledge and skills acquired based on the opinion of MPH alumni of HSPH. We requested 187 graduates to complete a self-administered questionnaire and conducted in-depth interviews with 8 alumni as well as a focus group discussion with 14 alumni, using group nominal technique. In total 79.1% (148) of the MPH graduates completed and returned the questionnaire. Overall, the MPH alumni felt that HSPH emphasized research methods at the expense of some management and operational competencies. The most commonly selected of the 34 pre-identified public health competencies were: applying computer skills (66.4%), planning and managing health programs (47.9%), communicating with the community and/or mobilizing the community to participate in health care (43.2%). The most important challenges at work identified by the alumni were insufficient skills in: data analysis, decision making, inter-sectoral cooperation development, English language and training. These findings suggested that the training program should be reviewed and revised to meet the needs of its graduates who enter diverse situations and positions. The training program should be geared toward at least two tracks: research based and management/pratice-based to provide more flexibility. Interdisciplinary approach should be further emphasized.
Từ khóa
Toàn văn:
PDF (English)##submission.citations##
Nguyễn Đức Thành (2002). Tìm hiểu qui trình học tập của học viên cao học Y tế công cộng và các yếu tố ảnh hưởng. Trường Đại học Y tế công cộng, Hà Nội, 2002. (báo cáo nghiên cứu, chưa xuất bản).
Bury Jacques; Gliber Martina. Quality Improvement & Accreditation of Training Program in Public Health, Foundation Merieux Association of School of Public Health in the European region, July 2001.
National Public Health Partnership (2000). "National Delphi Study on Public Health Functions in Australia: Report on the findings" (manuscript unpublished),
Melbourne, Australia.
World Health Organization Western Pacific Region, 2003. Essential Public Health Functions A three-country study in the Western Pacific Region.
PHSWOW External Evaluation Team of the Rockefeller Foundation. Report on a visit to the Hanoi School of Public Health, Hanoi, Vietnam, December 2000. (draft version, unpublished).