Ứng dụng Tự học có hướng dẫn trong giáo dục trung học chuyên nghiệp nhóm ngành sức khỏe - Bài học kinh nghiệm từ 12 trường cao đẳng/trung cấp y tế ở Việt Nam (Application of Self-Directed Learning (SDL) in Professional Secondary Education in Health - A case study in 12 medical colleges/ secondary medical schools in Vietnam)
Tóm tắt
Trong giai đoạn 2006-2008, Trường Đại học Y tế Công cộng (ĐHYTCC), được sự cho phép của Vụ Khoa học và Đào tạo, đã phối hợp với 6 trường trung cấp/ cao đẳng y tế xây dựng hai cuốn tài liệu hướng dẫn giáo viên giảng dạy hai môn học "Quản lý và Tổ chức y tế" và "Kỹ năng giao tiếp và Giáo dục sức khỏe" cho các đối tượng học sinh trung học chuyên nghiệp nhóm ngành sức khỏe (áp dụng các hướng dẫn của tài liệu tự học có hướng dẫn).
Nhằm hoàn thiện hai cuốn tài liệu, trong năm học 2008-2009, Trường ĐHYTCC phối hợp với 12 trường cao đẳng/ trung cấp y tế ở Việt Nam tiến hành triển khai thí điểm việc giáo viên tại các trường này áp dụng việc tự học hai cuốn tài liệu nói trên trong quá trình giảng dạy hai môn học "Quản lý và Tổ chức Y tế" và "Kỹ năng giao tiếp và Giáo dục sức khỏe" cho các đối tượng học sinh trung cấp chuyên nghiệp như: Điều dưỡng, Hộ sinh, Y sĩ, Dược sĩ, Kỹ thuật viên Y v.v… với mục đích thu nhận các ý kiến đóng góp từ phía người dạy và người học để chỉnh sửa hai cuốn tài liệu nói trên. Kết quả nghiên cứu thử nghiệm cho thấy các giáo viên đánh giá rất cao hai cuốn tài liệu này, cụ thể là: các hướng dẫn trong hai cuốn tài liệu tự học rõ ràng, cụ thể, thời gian dành cho soạn bài của họ được rút ngắn hơn, ít gặp phải khó khăn hơn trong quá trình soạn bài. Ý kiến thu nhận từ phía học sinh cho thấy học sinh hào hứng hơn với việc áp dụng quá trình dạy-học tích cực của giáo viên. Quá trình thử nghiệm cũng chỉ ra được một số hạn chế của hai cuốn tài liệu như việc phân bổ thời gian giữa các hoạt động trong các bài học chưa hợp lý, một số hướng dẫn trong các bài chưa rõ ràng. Những ý kiến đóng góp và phát hiện này đã được chỉnh sửa kịp thời trước khi hai cuốn tài liệu này được đệ trình lên Bộ Y tế. Tháng 10/2009, hai cuốn tài liệu này đã được Hội đồng chuyên môn thẩm định sách và tài liệu dạy học trung cấp y tế của Bộ Y tế thông qua và được Vụ Khoa học và Đào tạo - Bộ Y tế khuyến khích sử dụng trong quá trình giảng dạy hai học phần nói trên.
English abstract:
During the period from 2006 - 2008, the Hanoi School of Public Health (HSPH), with the approval from the Department of Science and Training, Ministry of Health, collaborated with six medical colleges/ secondary medical schools to develop the two SDL books for teachers teaching two subjects "Health Management and Organization" and "Health Education and Communication" for students studying in professional secondary education in health.
In order to finalize the two SDL books, during 2008 - 2009 school year, HSPH continued working with 12 medical colleges/ secondary medical schools in Vietnam to pilot the application of the two SDL books. Teachers read instructions from the two SDL books and applied them into their teaching of the two subjects "Health Management and Organization" and "Health Communication and Education" at secondary training level for different groups of students: Nurse, Midwife, Assistant Doctor, Pharmacist, Lab technicians, etc. The purpose of the pilot was to gain comments and to seek suggestions for the finalization of the two SDL books. The results of the pilot showed that teachers highly appreciated the two books. According to their opinion, with the application of the two books, their time devoted to the preparation of the teaching lesson was shorter, and fewer difficulties in planning the lesson were reported. From students' perspective, it was shown that students felt more enthusiastic in their learning due to teachers' application of active teaching-learning in class. Nonetheless, the pilot also showed some limitations of the two SDL books such as poor time allocation between different activities in each lesson or some vague instructions in some lessons. The valuable comments and suggestions were considered and followed before the time when two SDL books were submitted to Ministry of Health. The two books were approved by the Technical Committee of the Ministry of Health in October 2009. The Department of Science and Training, Ministry of Health, has encouraged teachers in all secondary medical schools and medical colleges throughout the country to use those books in their teaching.
Từ khóa
Toàn văn:
PDF (English)##submission.citations##
Tiếng Việt
Quốc hội Nước CHXHCN Việt Nam (2005). Luật Giáo dục, 38/2005/QH11.
Tiếng Anh
Beckman TJ, Lee MC, Rohren CH, Pankratz, VS (2003). Evaluating an instrument for the peer review of inpatient teaching. Med Teach, 25(2),131-135.
Deans SJ, Barratt AL, Hendry GD, Lyon PM (2003). Preparedness for hospital practice among graduates of a problem-based, graduate-entry medical program. Med J Aust, 178(4),163-166.
Knowles, M. S. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. Englewood Cliffs: Prentice Hall/Cambridge, page 18.
Kocaman G, Dicle A, Ugur A (2009). A longitudinal Analysis of the Self-Directed Learning Rediness Level of Nursing Students Enrolled in a Problem-Based Curriculum. Journal of Nursing Education, 48(5), 286-290.
Sanson-Fisher RW, Rolfe IE, Jones P, Ringland C, Agrez M. (2002). Trialling a new way to learn clinical skills: systematic clinical appraisal and learning. Med Educ, 36(11), 1028-1034.