Sự hài lòng đối với công việc của cán bộ y tế xã tại huyện Bình Lục và Kim Bảng, tỉnh Hà Nam, năm 2012 (Job satisfaction of commune health stations in Binh Luc and Kim bang district, Ha Mam province, 2012)
Tóm tắt
Nghiên cứu nhằm đánh giá mức độ hài lòng và xác định một số yếu tố liên quan đến sự hài lòng đối với công việc của cán bộ y tế (CBYT) xã, huyện Bình Lục và Kim Bảng, tỉnh Hà Nam năm 2012. Nghiên cứu sử dụng phương pháp mô tả cắt ngang trên 201/227 (88,5%) CBYT xã bằng cách trả lời bộ câu hỏi tự điền của Paul E. Spector với chỉ số Cronbach’s alpha = 0,76. Kết quả: 56,9% CBYT xã của huyện Kim Bảng và Bình Lục hài lòng đối với công việc và sự hài lòng đạt ở mức trung bình (2,83 điểm). Những yếu tố có tỷ lệ cán bộ hài lòng chưa cao là: quy chế cơ quan, thăng tiến, khen thưởng và phúc lợi ngoài lương. Sự hài lòng của CBYT liên quan có ý nghĩa thống kê với các yếu tố: trình độ chuyên môn, có người sống phụ thuộc và phân loại lao động. CBYT trong biên chế hài lòng gấp 4,8 lần cán bộ hợp đồng. CBYT có người sống phụ thuộc hài lòng gấp 3,2 lần so với CBYT không có người sống phụ thuộc và cán bộ là y sĩ hài lòng gấp 3 lần cán bộ là bác sĩ.
English abstract:
A cross-sectional study was conducted to measure job satisfaction, and to determine its associated factors among health workers in commune health stations, Binh Luc and Kim Bang districts, Ha Nam province in 2012. A total of 201/227 (88.5%) self-administered questionnaires of Paul E. Spector, Job Satisfaction Servey with Cronback’s Alpha = 0.76. Results: 56.9% of CHC staff at Kim Bang District and Binh Luc satisfied and job satisfaction was moderate (2.83 points). There were factors what commune health workers (CHWs) satisfied at low level: regulation of agencies, promotion, reward and benefits. There was a statistically significant relationship between professional education, having dependent people, employment status and health workers’ job satisfaction. CHWs who were permanently employed satisfied at 4.8 times higer than that of those who worked by contract. Health workers who had dependent people satisfied at 3.2 times higer than that of those who had not dependent people and assistant doctors satisfied at 3 times higer than doctors.
Từ khóa
Toàn văn:
PDF (English)##submission.citations##
Tiếng Việt
Đỗ Thị Phúc (2009), Sự hài lòng đối với công việc của nhân viên trạm y tế quận Hà Đông và Huyện Thanh oai, Hà Nội-năm 2009, Luận văn tốt nghiệp thạc sỹ y tế công cộng, Đại học y Hà Nội.
Lê Thanh Nhuận và Lê Cự Linh (2009), " sự hài lòng đối với công việc của nhân viên y tế cơ sở ", Tạp chí Y tế công cộng. 13(13), tr. 51-56.
Trần Qụy và các cộng sự. (2005), "Sự hài lòng nghề nghiệp của điều dưỡng bệnh viện và yếu tố liên quan", Kỷ yếu đề tài nghiên cứu điều dưỡng toàn quốc lần thứ II, Nhà xuất bản Giao thông Vận tải, Hà Nội, tr. 33-42.
Tiếng Anh
John W. Best (1977), "Education Reseach".
Krueger, P., Brazil, K., Lohfeld, L., et al. (2002), "Organization specific predictors of job satisfaction: findings from a Canadian multi-site quality of work life cross-sectional survey", BMC Health Serv Res. 2(1), p. 6.
Lamarche Kimberley and Susan Tullai-McGuinness (2009), Canada Nurse Practitioner Job Satisfaction, accessed 5-11-2012, from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19521160.
Lyn N.Henderson and Jim Tulloch (2008), "Incentives for retaining and motivating health workers in Pacific and Asian countries", Human Resources for Health 2008. 6(18).
Nguyen Huu Thang (2012), Workforce satisfaction in Tan Lac general district hospital, Hoa Binh province, Viet Nam, Mahidol University.
Paul E. Spector (1997), "Job satisfaction: Application, assessment, cause and consequences", Sage Publications.
Phan Thi Luyen (2009), Factors affecting job satisfaction of the staff in Can Tho University of Medicine and Pharmacy Viet Nam, Mahidol Unviersity.
Spector, accessed 12-6-2012, from http://shell.cas.usf.edu/~pspector/scales/jssscore.html.
WHO (2006), The World health report 2006: working together for health, WHO press, Geneva, accessed 16-10-2012, from http:// www. who.int/whr/2006/en.